فهرست مطالب

دین و ارتباطات - سال بیست و نهم شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)

نشریه دین و ارتباطات
سال بیست و نهم شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/02
  • تعداد عناوین: 12
|
  • شیرین تبریزی، فائزه تقی پور، سعید شریفی، حمید دوازده امامی صفحات 1-32

    پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایه اجتماعی در صدا و سیمای محلی اصفهان و در چارچوب راهبرد پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد نظریه زمینه ای استراوس-کوربین انجام گردید. بر مبنای اصل اشباع نظری از تعداد 12 نفر از صاحب نظران حوزه موردمطالعه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش اعتبار داده ها از ممیزان بیرونی استفاده شد. تجزیه و تحلیل به صورت استقرایی و با کدگذاری باز و محوری انجام گرفت. نتایج در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (مخاطب فعال مصرف گرا، سازمان تحول خواه، ماهیت اطلاعات، مدیریت توجه مخاطب، عدم اطمینان محیط) پدیده محوری (مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایه اجتماعی)، شرایط زمینه ساز (مهندسی خلاق بوم گرا، سرمایه اجتماعی خلاق، تیم سازی، سرمایه فناورانه، انگیزه و نگرش)، شرایط مداخله گر (تعهد به میراث، استعداد خلاق، استقلال فردی، صلاحیت منابع انسانی و وظایف مدیریتی) راهبردها (کشف و جذب خلاقیت، توسعه و تقویت خلاقیت و حمایت و بازآفرینی خلاقیت) و پیامدها (سرمایه اجتماعی، شهروند خلاق، طبقه خلاق و منابع خلاق) قرار گرفت.

    کلیدواژگان: مدیریت خلاقیت، خلاقیت، خلاقیت سازمانی، سرمایه اجتماعی
  • محمدرضا تقوی پور، عبدالله بیچرانلو صفحات 33-60

    در عصر شکل گیری جامعه شبکه ای، ماهیت ارتباطات دستخوش تحول شده است و این تغییرات به ویژه با گسترش رسانه های اجتماعی، بر خانواده نیز تاثیرات مثبت و منفی گذاشته است. در حالی که باید برای استفاده حداکثری از فرصت های رسانه های اجتماعی بهره گرفت، نباید از آسیب های احتمالی آن برای خانواده نیز غافل شد. بنابراین، شناسایی راهبردهای مواجهه با آسیب های ناشی از مصرف رسانه های اجتماعی، هدف این مقاله تعریف شده است. برای نیل به این هدف دو گام برداشته شد. در گام نخست، با 25 تن از اعضای خانواده های منتخب، مصاحبه شد. نتیجه، شناسایی 116 کد منحصر به فرد بود که در 13 مقوله و 6 محور اصلی «شکاف افکنی»، «سلب آرامش روحی»، «قیاس نابجا»، «دسترسی به اطلاعات نامتناسب»، «اتلاف وقت اعضای خانواده» و «افزایش امکان ارتباط با جنس مخالف» جای گرفت. در گام دوم به منظور دستیابی به اجماع نخبگانی در خصوص راهبردها، با استخراج پرسش هایی از مرحله قبل، به کمک نمونه گیری هدف مند با 14 نفر از نخبگان 4 گروه «اساتید ارتباطات»، «مدیران رسانه»، «کارشناسان خانواده» و «فعالان شبکه های اجتماعی» در قالب پنل دلفی در دو مرحله مصاحبه انجام شد. دستیابی به 41 راهبرد رسانه ای، نتیجه این فرآیند بود. این راهبردها در 7 محور «استقلال یا جایگزین سازی»، «ایمن سازی»، «توانمندسازی مخاطب»، «مرجعیت بخشی به خانواده»، «اقناع مخاطب»، «روشنگری» و «نفی مصرف گرایی» قرار گرفت.

    کلیدواژگان: رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، آسیب، خانواده، راهبرد
  • عصمت حیدری، باقر ساروخانی، افسانه ادریسی صفحات 61-98

    پدیده تک فرزندی از جمله مسایل اجتماعی است که الگوی بسیاری از خانواده ها شده است. هدف از این پژوهش پاسخگویی به این سوال اساسی است که ویژگی های جامعه مدرن (اشتغال زنان، جامعه ‏پذیری جنسیتی، فردگرایی، میزان عقلانیت،  مشارکت و...) در کلانشهر تهران به چه نحو و به چه میزان با گرایش و پذیرش الگوی تک ‎فرزندی ارادی در بین زنان ارتباط دارد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-علی و از لحاظ روش ‏شناسی، یک تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه زنان متاهل (15 تا 49 ساله) شهر تهران است که 420 نفر به عنوان نمونه از بین آنها انتخاب شدند. انتخاب نمونه با تلفیق نمونه‎‏ گیری خوشه ای و طبقه بندی نامتناسب صورت گرفته و ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات و داده ها در این تحقیق ، پرسشنامه‏ محقق‏‎ساخته است. نتایج نشان می‏دهد که گرایش به تک فرزندی با فردگرایی، میزان عقلانیت، مشارکت اجتماعی، برابری جنسیتی و سن ازدواج رابطه معناداری دارد ولی با وضعیت اقتصادی خانواده همبستگی معناداری ندارد. همچنین میزان گرایش به تک فرزندی در بین گروه‏های مختلف وضعیت اشتغال تفاوت معناداری دارد به این صورت که در مشاغل رده بالا این گرایش بیشتر است. داده ‎ها حاکی از آن است که میزان تحصیلات در گرایش زنان به تک فرزندی تاثیر دارد؛ به عبارت دیگر با بالا رفتن سطح تحصیلات گرایش زنان به تک فرزندی بالا می رود.

    کلیدواژگان: گرایش به تک فرزندی، فردگرایی، میزان عقلانیت، مشارکت اجتماعی، جامعه ‎پذیری جنسیتی، سن ازدواج، وضعیت اشتغال
  • حمیدرضا دانش ناری، نرجس ملکی صفحات 99-126

    با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاکید بر شرعی سازی قوانین، قصاص برای نخستین بار در لایحه حدود، قصاص و مقررات آن به عنوان یکی از مجازات های قانونی در سپهر حقوق جنایی ایران به رسمیت شناخته شد. ظهور قصاص در حقوق ایران، موجب شکل گیری نزاع های دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری شد و دو گفتمان معارض را در خصوص اجرا یا عدم اجرای آن به وجود آورد. با توجه به اهمیت قصاص و شکل گیری مباحث آن در قلمروهای مختلف اجتماعی، ادبیات سینمایی ایران نیز در فیلم های جنایی به این مسیله توجه کرده است. با توجه به نقش رسانه ها در شکل دهی افکار عمومی در پهنه مسایل حقوقی، این پژوهش درصدد است تا با استفاده از روش گفتمانی- تاریخی روث وداک و با تاکید بر برش های تاریخی، مذهبی و سیاسی ایران،  فیلم های «شهر زیبا»، «دل خون»، «چهارشنبه»، «لانتوری»، «جمشیدیه» و «شنای پروانه» را از حیث بازنمایی قصاص، توصیف، تحلیل و واکاوی کند. بر اساس یافته های این پژوهش، فیلم های مورد مطالعه با اتخاذ یک رویکرد ادله محور و منطق استدلالی درصدد بیان دیدگاه های مخالفان و موافقان قصاص هستند. لذا، کارگردانان آثار سینمایی هم سو با طرفداران این دو گفتمان، با تمرکز بر بافت های موقعیتی و برخی مبانی مشترک هم چون زمینه های دینی، اجتماعی و حقوقی، پیامدهای اجرا یا عدم اجرای قصاص را مورد تاکید قرار می دهند. با وجود این، ارزیابی کلی فیلم های مورد مطالعه نشان می دهد که کارگردانان با درک هژمونی گفتمان شرعی به جای تاکید بر حذف قصاص به برخی راهبردهای جایگزین هم چون گسترش فرهنگ گذشت و رشد صلح و سازش توجه کرده اند.

    کلیدواژگان: قصاص، بازنمایی سینمایی، رویکرد گفتمانی تاریخی، بازدارندگی، حق شرعی
  • حسین دهقان، محبوبه پرتواعلم، ناصر باهنر صفحات 127-152

    هدف تحقیق حاضر، شناخت میزان و چگونگی هم‏ فرهنگی (ارزش ‏ها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) دانش ‏آموختگان مدارس اسلامی و سایر مدارس (دولتی و غیردولتی) شهر تهران و تاثیر عوامل رسانه و مدرسه بر آن است. روش این پژوهش، پیمایشی می باشد؛ برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه برخط محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش ‏آموزان مدارس اسلامی و سایر مدارس شهر تهران که در سه سال اخیر از دبیرستان و هنرستان دانش‏ آموخته شده اند (80 هزار نفر) بودند که با روش نمونه گیری دردسترس تعداد 385 نفر دانش ‏آموخته مدارس اسلامی و نیز 384 نفر از دانش ‏آموختگان سایر مدارس شهر تهران، مجموعا 769 نفر مورد آزمون قرار گرفتند. اعتبار پژوهش با روش های صوری نظر خبرگان و اعتبار سازه با روش تحلیل عاملی تاییدی و با نرم افزار AMOS محاسبه شد و مورد تایید قرار گرفت؛ آلفای کرونباخ متغیرها بیشتر از 0.9 برآوردشد که پایایی بالای تحقیق را نشان می دهد. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون t با نرم افزار SPSS نشان می دهد که دانش ‏آموختگان مدارس اسلامی، نسبت به دانش ‏آموختگان سایر مدارس شهر تهران، از هم ‏فرهنگی (تشابه در ارزش ‏ها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) بیشتری برخوردار هستند. یافته های تبیینی تحقیق در قالب الگوی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار AMOS نشان داد، عوامل «مدرسه» و «رسانه های جمعی» بر هم‏ فرهنگی دانش ‏آموختگان مدارس اسلامی اثر دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد متغیرهای مستقل یادشده، 47 درصد از واریانس متغیر وابسته (هم ‏فرهنگی) را تبیین می کند.

    کلیدواژگان: هم‏ فرهنگی، اجتماعی شدن، دانش ‏آموختگان، مدارس اسلامی، مدارس تهران، رسانه، مدرسه
  • محمود سعیدی رضوانی، فاطمه غلامی صفحات 153-190

    هدف اصلی مطالعه حاضر، ارزیابی پدیده مستمر راهپیمایی اربعین، به منظور کمک به برنامه ریزان این سفر در راستای ارتقای سطح نتایج است و هدف عملیاتی این پژوهش، کاوش در تجارب زیسته زایران از حیث رضایت از سفر اربعین و نیز دستاوردهای سفر بوده است. در این مطالعه ارزیابانه، براساس مدل کرک پاتریک، با روش نمونه ‎گیری «موردی معمولی»، با 50 زایر شهر مقدس کربلا، که حداقل یک‎بار در پیاده روی سفر اربعین حضور داشتند، مصاحبه های نیمه ساختاریافته صورت گرفت. تجزیه ‎وتحلیل داده ‎ها به روش کدگذاری استراوس و کوربین، طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی، انجام شد. در طی این پژوهش که با روش پدیدارشناسی صورت پذیرفت، 831 مفهوم کشف گردید که براساس معنا، ماهیت، ارتباط و تناسب مفهومی، در قالب 47 مقوله جای گرفت. نتایج نهایی نیز، تحت هفت مضمون «واقعیت کمبود امکانات رفاهی»، «تالمات روحی»، «پذیرش ناملایمات»؛ «حیرت‎افزایی در زایران»، «پرورش بینشی نگرشی»، «رشد اخلاقی معنوی» و «آثار مطلوب اجتماعی»، در دو فرامضمون «رنج شیرین» و «رستن روح» جای داده شدند و مضمون هشتم با عنوان «سیاحتی ‎نگری به سفر اربعین» نیز، فرعی تلقی شد. فرامضمون رنج شیرین، شامل سطح اول مدل ارزشیابی پاتریک (واکنش) گردید و فرامضمون رستن روح نیز، سطوح دوم الی چهارم (یادگیری، رفتار و نتایج اجتماعی) ارزشیابی مدل پاتریک را در بر گرفت. براساس مدل استفاده شده، واکنش به سفر بسیار خوب و نتایج سفر در لایه یادگیری خوب و در لایه رفتار، نسبتا خوب برآورد می شود. ضمنا نشانه هایی از نتایج اجتماعی مثبت برای جهان اسلام وجود دارد که نیازمند کاوش بیشتری است.

    کلیدواژگان: تجربه زیسته، پیاده روی اربعین، برنامه تربیتی، ارزیابی، زیارت
  • محمدوحید صافی اصفهانی، محمدرضا عطاردی، محمدصادق نصراللهی صفحات 189-220

    مسیله عبارت است از تفاوتی که میان وضع موجود و وضع مطلوب امور وجود دارد. اما اساسا چه اتفاقی رخ می دهد که ما در مواجهه با یک پدیده می گوییم این «مسیله » ی ماست؟ چه می شود که وقتی ما به چیزی نگاه می کنیم جرقه ای در ذهنمان ایجاد می کند که این جرقه برای فرد دیگری که به همان چیز نگاه می کند ایجاد نمی شود. آن چه بارقه های مسیله شناسانه را در ذهن ها ایجاد می کند «نظریه» است. هر نظریه ی فرهنگی یک معیار و هدف کلیدی به نام وضعیت مطلوب دارد و این وضعیت مطلوب را می تواند حدود و ثغور منافع، ایدیولوژی ها، نیازها وخواسته های فردی و اجتماعی تعریف و ترسیم نماید و آن چه که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مانع تحقق این وضعیت مطلوب می شود را «مسیله ی فرهنگی» می گویند. بنابراین این وضعیت مطلوب است که مشخص می کند چه چیزی مشکل و مسیله هست و چه چیزی مشکل و مسیله نیست. سوال اصلی این تحقیق این است که در جمهوری اسلامی ایران چه الگو یا مدل هایی برای شناخت مسایل در حوزه ی فرهنگ وجود دارد، چرا که بررسی الگوی مسیله شناسی در هر جامعه، مبین نوع نگاه به مسایل در یک نظام مبتنی بر نظریه فرهنگی خاص می باشد. مطالعه ادبیات علمی کشور، فقدان بررسی های نظری و در عین حال ناظر به عمل و واقعیت در زمینه ی مسیله شناسی فرهنگی را نشان می دهد و یک موضوع و یا رخداد فرهنگی بیش از آن که از دریچه ی یک الگوی دقیق رد شود و به مساله ی فرهنگی تبدیل شود، از دالان برداشت ها و علایق شخصی فرد خط مشی گذار می گذرد و شکل مساله ی فرهنگی به خود می گیرد. بدین منظور، این تحقیق با مطالعه موردی یکی از سازمان های فرهنگی بخش عمومی کشور و با استفاده از روش تحلیل مضمون، نمونه ای از الگوی مفهومی مسیله شناسی را پیشنهاد داده است. این الگوی سه وجهی نشان می دهد در این سازمان فرهنگی نوع نگاه به مسایل فرهنگی چگونه شکل می گیرد.

    کلیدواژگان: مسئله شناسی فرهنگی، سازمان های فرهنگی، مسئله شناسی، خط مشی گذاری فرهنگی، سیاست گذاری فرهنگی
  • مجتبی صمدی، مهدی محسنیان راد، هادی خانیکی، علیرضا حسینی پاکدهی صفحات 221-262

    بازی های ویدیویی و رایانه ای امروزه در حالی صنعت سینمای هالیوود را پشت سرگذاشته اند، که عرصه تحولات عظیمی بوده و روز به روز میزان حضور و اثرگذاری آن ها در جامعه جهانی افزایش می یابد و بنابر نظر بالستروف عصر کنونی را باید عصر بازی نامید. از سوی دیگر، اجتماعاتی که در مسیر رشد فناوری بازی های رایانه ای در جوامع و فرهنگ های مختلف از جمله کشور ایران پدید آمده اند، به مثابه یک اجتماع دارای چنان جذابیتی برای مطالعه و شناخت هستند که بایستی میدان رسانه ای حاصل حضور این رسانه جدید، مورد توجه ارتباط پژوهان و پژوهشگران اجتماعی قرار بگیرد. لذا این مقاله در تلاش است تا به این پرسش پاسخ دهد که گیم نت ها در جامعه ایرانی به عنوان یک میدان رسانه ای و ارتباطی، دارای چه ویژگی هایی هستند و از چه کارکردهای ارتباطی در منظر کاربران این بازی ها برخوردارند، و چه امکاناتی در اختیار گیمرها و کنشگران این میدان رسانه ای قرار می دهند؟. بنابراین، برای پاسخ بدین پرسش ها، محقق متکی بر روش مشاهده مشارکتی 35 گیم نت شهر تهران را  با نمونه گیری خوشه ای مورد مشاهده قرار داد و در کنار 53 مصاحبه نیمه ساختمند با کاربران این گیم نت ها و یادداشت ها و تصاویر تهیه شده توسط مشاهده گران و نیز مراجعه به صفحات مجازی این اجتماعات، داده های حاصل شده را به کمک روش تحلیل مضمون و بر اساس مدل ولکات تجزیه و تحلیل نمود. در نتیجه، 10 گونه گیم نت مبتنی بر مکان، معماری و امکانات در تهران شناسایی شد، علاوه بر این ویژگی های گیم نت ها مبتنی بر کاربران و نیز پروتکل ها و هنجارهای حاکم بر آن ها نیز احصا شدند و کارکردهایی چون، گسترش ارتباطات گروهی و درون گروهی، شخصی سازی ارتباطات، سطحی شدن و کم عمق شدن ارتباطات گروهی، تقویت ارتباطات در سطح محلات را رقم می زنند، و همچنین حداقل 12 نوع امکان را نیز در اختیار گیمرها و متصدیان این اجتماعات قرار می دهند. علاوه بر این نتایج، این مقاله برای نخستین بار مروری تاریخی بر روند تحولات گیم نت ها را در جامعه ایرانی، و در کنار پیشنهادهایی برای سیاست گذاران این عرصه ارایه می دهد که در نوع خود قابل توجه است.

    کلیدواژگان: اجتماعات جدید، گیم نت ها، میدان رسانه ای، کارکردهای ارتباطی، بازی های ویدئویی و رایانه ای
  • مجید فولادیان، سید محمدمهدی واعظ موسوی، نجمه عرفانیان خدیوی، امین مجیدی فرد صفحات 263-312

    در این مقاله با بازخوانی اخبار مناسبت های اسلامی روزنامه های صد سال گذشته ی تهران (با محوریت روزنامه اطلاعات)، آیین های دینی بازنمایی شده مورد تمام شماری قرار گرفته و در دو دسته شادمانه و سوگوارانه تقسیم شده اند. تلاش شده است تا با رویکردی کمی، سیر تحولات آن ها در قرن اخیر، از لحاظ فراوانی و ارزش خبری نشان داده شود. براین اساس بیان گردیده است که در دهه های اولیه (منطبق با دوران پهلوی)، دین ورزی ارایه شده در روزنامه، کفه ی شادمانه ی سنگین تری دارد و بیشتر بر محوریت «اعیاد» می چرخد؛ در جنبه‎ی سوگ نیز اکثر آیین ها بر شهادت و مصیبت «پنج تن اهل بیت» متمرکز است و از تنوع پایینی برخوردار است. این شکاف میان آیین های شادمانه و سوگوارانه در سال های میانه ی سده (منطبق با دوران انقلاب)، با رشد بازنمایی مناسک سوگ محور به حداقل می رسد. در نیمه دوم سده (منطبق با دوران جمهوری اسلامی) همراه با افزایش شدید فراوانی اخبار مناسبتی و متکثر شدن موضوعات آن به طور کلی، آیین ‍ های سوگوارانه رشد بسیار زیادی پیدا کرده، متنوع تر شده و در دهه پایانی بر فضای دینداری غلبه کامل پیدا می کنند. در حالی که در دو دهه ی پایانی قرن، اخبار شادمانه دچار افول می شود. این افزایش در بعد سوگواری، خودش را در رشد بازنمایی مصیبت «دیگرمعصومین»(به غیر از پنج تن) و اشخاص «غیرمعصوم» نشان می دهد. از جنبه ی شادمانه نیز در این دوران با رشد شدید میلادها، عید محوری به «میلاد محوری» تغییر حالت داده و بازنمایی میلاد اشخاص «غیرمعصوم» پررنگ می شود. به طور خلاصه، می توان گفت دین ورزی بازنمایی شده در روزنامه های سده، با حالت «شادمانه و عید محور» آغاز شده و در پایان قرن شکل «سوگوارانه و شخص محور» به خود می گیرد.

    کلیدواژگان: بازنمایی مناسک دینی، تحلیل محتوای کمی روزنامه، تحولات مناسک دینی، آئین های دینی
  • هومن قاپچی، سید مهدی شریفی، علی اکبر فرهنگی، طاهر روشندل اربطانی صفحات 313-342

    مساله اصلی این پژوهش، خلاء نظری موجود در تحقیقات پیرامون روش جذب گروه های تروریستی است. داده ها از طریق روش های گردآوری اسناد و مدارک کتابخانه ای و با بهره گیری از هوشمندی منبع باز جمع آوری شده اند. ابتدا با روش «مطالعه موردی» و روش نمونه گیری «گلوله برفی» 124 نفر از اعضای اروپایی داعش مورد مطالعه قرار گرفته و برای هرکدام پروفایل جداگانه ساخته شد. سپس 7 نظریه مطرح علوم اجتماعی و علوم سیاسی «هویت مقاومت کاستلز، ذهن بی خانمان پیتر برگر، کنترل ذهن آدورنو و مارکوزه، شستشوی مغزی ادگار شاین، کاپلان و سادوک، محرومیت نسبی تد رابرت گر، از خودبیگانگی یا الیناسیون مارکس و حاد واقعیت ژان بودریار» با شاخص های «فنون اقناع رسانه ای»، «طریق جذب» و «دلیل جذب» اروپایی های جذب شده توسط این گروه تروریستی تطبیق داده شد. دلیل انتخاب این هفت نظریه «هویتی - رفتاری- رسانه ای» استخراج مستمر کدها و مشاهده روندی تکرارپذیر بود که در پروفایل این افراد مشاهده گردید. هر 7 نظریه با قوت و ضعف هایی تایید شدند. سه نظریه «هویت مقاومت»، «شستشوی مغزی» و «حادواقعیت» نظریه های اصلی این پژوهش تلقی می شوند که با درصد بالایی اثبات شده و می توانند چراغ راه پژوهش های بعدی باشند. دو نظریه «ذهن بی خانمان» و «کنترل ذهن» نیز تقریبا بیش از نیمی از موارد مطالعه را در بر گرفته اند و گاه «سیگنال ضعیف» و گاهی دیگر «هشدار زودهنگام» نسبت به جوامع مسلمانان و شهروندان درجه دو اروپایی محسوب می شوند.  از بین 14 فن اقناع 5 فن «تطمیع»، «برجسته سازی»، «همراهی با جماعت»، «اغراق» و «تداعی» بالاترین رتبه را در فرایند اقناع و جذب نیروی داعش به خود اختصاص داده اند. ترکیب برنده اول «همراهی با جماعت، تطمیع، برجسته سازی، اغراق» بوده است. ترکیب «تداعی، تطمیع، اغراق، برجسته سازی» درجایگاه دوم و ترکیب «همراهی با جماعت، تطمیع، اغراق، مقایسه، برجسته سازی» در جایگاه سوم می ایستند. بنا به یافته های این تحقیق، داعشی ها در استفاده از فنون اقناعی «تکرار»، «ترس»، «نمادها»، «ترین ها» و «طنز» موفق عمل نکرده اند.

    کلیدواژگان: اقناع رسانه ای، رسانه های نوین، پساداعشیزم، هویت مقاومت، ذهن بی خانمان، کنترل ذهن، شستشوی مغزی، محرومیت نسبی، ازخودبیگانگی، حادواقعیت
  • شهناز کریم زاده سورشجانی، محسن الویری صفحات 343-370

    تمدن بالاترین سطح پیشرفت و برآیند دستاوردها و سرمایه های سخت و نرم یک جامعه انسانی است که براساس سهم مولفه های سازنده خود در سطوح مختلف در جوامع انسانی ظهور می کند. از جمله مهمترین ابزار در پی ریزی تمدن، زبان است که با قابلیت بی بدیل ارتباطی خود، قادر است کارکردهای تمدنی ارزشمندی داشته باشد. پرداخت به کارکردهای تمدنی زبان و بررسی میزان اثرگذاری آن به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی می تواند در شناخت خلاءهای پیش روی یک تمدن موثر باشد و در میدان رقابت با غیرهای مجاور، آن را مهیا و تقویت نماید. بدین منظور پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی در نظر دارد به مساله ارتباط زبان و تمدن و کارکردهای تمدنی زبان تمدن ساز بپردازد. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که زبان می تواند در اعتباربخشی به تمدن، تعیین سطوح اندیشه تمدن ساز، تولید و بازتولید تمدنی، افزایش قدرت و اثرگذاری آن در حوزه درون و برون مرزی یک سرزمین، آموزش هنجارهای تمدنی و انتقال سرمایه ها و دستاوردهای جدید مشارکت داشته باشد. براین اساس در پی ریزی و تجدید حیات تمدن نوین اسلامی لازم است در راستای تقویت این ابزار ارتباطی، قابلیت هایی که به صورت بالفعل در زبان تمدنی مدنظر موجود است تقویت و به زمینه سازی برای ایجاد قابلیت های لازم ولی مفقود در چنین زبانی مبادرت کرد.

    کلیدواژگان: زبان، تمدن، زبان تمدن ساز، تمدن اسلامی، کارکردهای تمدنی
  • محمدتقی مبشری، مرتضی فراهانی، مهدیه اسفینی فراهانی صفحات 371-396

    هدف از انجام پژوهش، بررسی تاثیر آموزش سواد رسانه ای مبتنی بر آیات قرآن و مولفه های مدل EC بر باورهای فراشناختی دانش آموزان بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم شهرستان فراهان  که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند تشکیل می دهد. روش نمونه گیری از نوع در دسترس و از تنها مدرسه دخترانه متوسطه اول شهر فرمهین سه کلاس انتخاب و دانش آموزان این کلاس ها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش اول، آموزش سواد رسانه ای مبتنی بر آیات قرآن کریم؛ آزمایش دوم آموزش سواد رسانه ای در چارچوب مولفه های مدل EC و گروه کنترل تحت آموزش های رایج قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و کاترایت-هاتون با پایایی 91/0 و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس و ضریب اتا استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر وجود تفاوت معنی دار (001/0<p) در دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود اما  شاخص اندازه اثر (ضریب اتا) به دست آمده حاکی از این است که آموزش سواد رسانه ای مبتنی بر آیات قرآن 3/54 و آموزش سواد رسانه ای در چارچوب مدل EC 8/32 از میزان باورهای فراشناختی دانش آموزان را ارتقاء می دهد. در نتیجه می توان گفت آموزش سواد رسانه ای در چارچوب آیات قرآن کریم می تواند باورهای فراشناختی دانش آموزان را به میزان قابل ملاحظه ای ارتقاء بخشد.

    کلیدواژگان: قرآن، سواد رسانه ای، باورهای فراشناختی، دانش آموزان
|
  • Shirin Tabrizi, Faezeh Taghipour, Saeed Sharifi, Hamid Davazdah emami Pages 1-32

    The aim of this study is to present a model of creative management with a social capital approach in Broadcasting based on the framework of the tradition of qualitative research using the Strauss - Corbin 's underlying theory approach. Based on the principle of theoretical saturation, semi - structured interview was conducted from 12 experts in the study area whom selected by using purposive sampling method. External auditors were used to assess the validity of the data. The analysis was performed inductively with open and axial coding. Results in the form of a paradigm model include: causal conditions ( active consumer - oriented audience , transformational organization, nature of information, audience attention management, environmental uncertainty ) axial phenomenon ( creative management with social capital approach ) , contextual conditions (ecological creative engineering, social capital Creativity , team building , technological capital, motivation and attitude ) , interventionist conditions ( commitment to heritage, creative talent, individual independence , human resource competence and managerial responsibilities ) Strategies ( discovering and attracting creativity , developing and strengthening creativity , and supporting and recreating creativity ) , And consequences ( social capital, creative citizen , creative class, and creative resources ) .

    Keywords: Creativity Management, Creativity, Organizational Creativity, Social Capital, Creativity Management Strategies
  • MohammadReza Taghavipour, Abdollah Bicharanlou Pages 33-60

    In the age of network society formation, the nature of communication has been changed dramatically. These changes, especially by the development of social media have affected the family negatively and positively. While the optimum use of social media opportunities is advised, their disaffections should not be neglected. Thus this paper is to identify strategies to face disaffections of consuming social media on the family. To achieve the goal of the paper, 2 steps were taken; First, of all ,25 members of selected families were interviewed. As a result, 116 solitary codes were identified which were categorized into 13 categories and 6 topics. These topics included “dividing”, “anguish”, “miscomparison”, “access to disproportionate information”, “waste of time” & “the probability of dating”. Second, to achieve expert consensus on the media strategies, some questions were extracted of interviewee`s comments, and through purposive sampling 14 experts in 4 categories were selected and interviewed in 2 phases of Delphi panels. The categories included “communication professors”, “media executives”, “family researchers and experts”, “social network activists”. As the result, 41 strategies were identified. The strategies were classified into 7 topics: “independence or replacing”, “securing”, “empowerment of audience”, “referring to the family”, “persuasion of the audience”, “Explanation”, “negation of consumerism”.

    Keywords: Social Media, Social Networks, Disaffect, Family, Media Strategy
  • Esmat Heydari, Bagher Saroukhani, Afsaneh Edrisi Pages 61-98

    One-child phenomenon is a social issue which has become a model of life for many families. The main aim of this investigation is finding the answer to this fundamental question that how and to what extend the modern society characteristics (such as women's employment, gender socialization, individualism, rational choice, etc.) in the metropolis of Tehran is associated with women in Tehran for the orientation and acceptance of the pattern of voluntary one-child. The present study is descriptive-causal and methodologically a survey research. The statistical population in this investigation includes all the married women in productive age between 15-49 years in Tehran that 420 people were selected as samples. Sampling was done with the combination of disproportionate stratified sampling and cluster sampling and the tool used to collect information and data in this research is the researcher-made questionnaire. The results show that the orientation to one-child has the significant correlation with the individualism, rational choice, social participation; gender socialization and marriage age but there is no significant correlation with family economic status. The results also indicate that the orientation to one-child has the significant difference between different groups of employment status; in other words, in high-ranking jobs, this orientation is more. The data show that the level of education has an effect on women's orientation to have one-child; in other words, as the level of education increases, the orientation of women to have one-child increases.

    Keywords: Orientation to have One-Child, Individualism, Rational Choice, Social Participation, Gender Socialization, Marriage Age, Employment Status
  • HamidReza Daneshnari, narjes maleki Pages 99-126

    With the victory of the Islamic Revolution of Iran and the emphasis on the legalization of laws, retaliation was recognized for the first time in the bill of limits, retaliation and its regulations as one of the legal punishments in the sphere of criminal law in Iran. The emergence of retaliation in Iranian law led to the formation of many religious, political, social and cultural conflicts and created two conflicting discourses about its implementation or non-implementation. Given the importance of retaliation and the formation of its issues in various social spheres, Iranian cinematic literature in the form of criminal genres has also paid attention to this issue. Given the role of the media in shaping public opinion in the field of legal issues, this study seeks to use the method of Wodak historical discourse approach and with emphasis on the historical, religious and political sections of Iran, the films "Beautiful City", "Delkhon(heartbroken)", "Wednesday”, "Lanturi", "Jamshidia" and "Parvane's Swimming" analyzes in terms of representing retaliation. Based on the findings of this study, the authors of the studied films, by adopting an evidence-based approach and reasoning logic, seek to express the views of those who oppose and those in favor of retaliation. Nevertheless, the overall evaluation of the studied films shows that the authors, understanding the hegemony of religious discourse, instead of emphasizing the elimination of retaliation, focus on some alternative strategies such as spreading the culture of forgiveness, developing peace and reconciliation.

    Keywords: Retaliation, Cinematic Representation, Historical Discourse Approach, Deterrence, Right
  • Hosein Dehghan, Mahboobeh Partoalam, Naser Bahonar Pages 127-152

    The purpose of study is to identify the extent and manner of co-culture (social values and norms and behavioral patterns) of graduates of Islamic schools and other schools (governmental and non-governmental) in Tehran and the impact of media and school factors on it. The method of this research is survey; A researcher-made online questionnaire was used to collect data. The statistical population of the study included all students of Islamic schools and other schools in Tehran who have graduated from high school and vocational school in the last three years (80,000 people) with 385 graduates of Islamic schools and 384 of total 769 graduates from other schools in Tehran were tested. The validity of the research was calculated and confirmed by formal methods of experts and the validity of the structure was confirmed by the factor analysis method and by AMOS software; Cronbach's alpha of the variables was estimated to be more than 0.9, which indicates the high reliability of the research. The results of the research using t-test with SPSS software show that the graduates of Islamic schools are more cultural than the graduates of other schools in Tehran (similarity in values and social norms and behavioral patterns). Explanatory findings of the research in the form of structural equation model with the help of AMOS software indicated that the factors of "school" and "mass media" have an effect on the co-culture of Islamic school graduates. The results of the regression analysis showed that the mentioned independent variables explain 47% of the variance of the dependent variable (co-cultural).

    Keywords: Co-Culture, Socialization, Islamic Schools, Media, School
  • Mahmood Saeedy rezvani, Fatemeh Gholami Pages 153-190

    The main purpose of the present study is to evaluate the ongoing phenomenon of the Arbaeen procession in order to help the planners of this research in order to improve the level of results. In this evaluative study, semi-structured interviews were conducted with 50 pilgrims of the holy city of Karbala, who were present at least once on the Arbaeen pilgrimage, using the "ordinary case" sampling method, based on the Kirk Patrick model. Data analysis was performed by Strauss and Corbin coding method in three stages of open coding, axial coding and selective coding. During this study, which was carried out by phenomenological method, 831 concepts were discovered, that were placed in 47 categories based on meaning, nature, relationship and conceptual appropriateness. The final results are also under the seven themes of "the reality of lack of welfare facilities", "mental suffering", "acceptance of adversity"; "Astonishing the Pilgrims", "Cultivating Attitude Insight", "Spiritual Moral Growth" and "Socially Desirable Effects" were included in the two Metathemes of "Sweet Suffering" and "Rising of the Soul", and the eighth theme was entitled "tourism to the Arbaeen journey" was also considered a sub-issue. The Sweet Suffering Meta theme included the first level of the Kirk Patrick evaluation model (reaction) and the Spirit Moral Growth Meta theme included the second to fourth levels (learning, behavior, and social outcomes) of the Patrick model evaluation. Based on the model used, the reaction to the trip is very good and the travel results are estimated to be good in terms of learning and relatively good in terms of behavior. There are also signs of positive social consequences for the Islamic world that need further investigation.

    Keywords: lived experience, Arbaeen walk, training program, evaluation, pilgrimage
  • MohammadVahid Safi Esfahani, Mohammadreza Atarodi, Mohammadsadeq Nasrollahi Pages 189-220

    The problem is the difference between the current situation and the desired one. However, basically what happens when we are confronted with a phenomenon that we call "problem"? What happens when we look at something that creates a spark in our mind while it has not been the same for another person who is looking at the same thing? What creates problematic sparks in minds is "theory." Every cultural theory has a key criterion called the desired situation, and what directly or indirectly prevents the realization of this desirable situation would be called a "cultural problem." Therefore, it is desirable to determine what is problem and what is not problem. Examining the problem-solving model in any society reveals the way of looking at issues in a system based on a specific cultural theory. The study of the scientific literature of the (our) country shows the lack of theoretical studies and at the same time observes the practice and reality in the field of cultural issues that are focused on the cultural realities of Iranian society. This case study, by case study of one of the cultural organizations of the public sector of the country, and using the thematic analysis method, has proposed an example of the conceptual model of problematics. This three-dimensional model shows how the view of cultural issues is formed by this cultural organization. Also, a five-dimensional management conceptual model was drawn, which studies showed that all cultural issues in this organization follows these five aspects.

    Keywords: Identifying Cultural Issue, Cultural Organizations, Problematics, Policy Making of Culture, Cultural Policy
  • Mojtaba Samadi, Mahdi Mohsenianrad, Hadi Khaniki, Alireza Hoseini pakdehi Pages 221-262

    Today, computer games have overtaken the Hollywood film industry, which Boellstroff believes that it should be called the gaming age. On the other hand, the communities that have emerged in the development of computer game technology in different societies and cultures, as a community, even in Iran, have such an attractive study and knowledge that the media field resulting from the presence of this new media should be considered by communication researchers and social researchers. Therefore, this article tries to answer the question that what are the characteristics, communication functions and facilities of game nets in Iranian society from a media and communication field of study? The researcher, based on the Participant observation method observed 35 game nets in Tehran and along with 53 semi-structured interviews with the users of these game nets, analyzed the obtained data using the content analysis method (Wolcott model). As a result, 10 types of game nets related to location, architecture and facilities were identified in Tehran. The superficiality and shallowing of group communication determine the strengthening of communication at the neighborhood level, and also provide gamers and administrators of these communities with at least 12 types of possibilities. This article, for the first time, provides a historical overview of the evolution of game nets in Iranian society, along with suggestions for policy makers in this field.

    Keywords: New Communities, GameNets, Media Field, Communication Functions, Video, Computer Games
  • Majid Fouladiyan, Seied mohamadmehdi Vaezmousavi, Najmeh Erfanian khadivi, Amin Majidifard Pages 263-312

    In this article, by reading the news of Islamic occasions in the newspapers of the last hundred years in Tehran (with the focus on the Ettelaat Newspaper), the represented religious rituals are counted and divided into two categories: joyful and mournful. An attempt has been made by quantitative approach, the course of their developments in the last century, in terms of frequency and news value. On this basis, it has been stated that in the early decades (corresponding to the Pahlavi era), the religiosity presented in the newspaper had a heavier scale of happiness and was more centered on "festivals"; In terms of mourning, most of the rituals focus on the martyrdom and tragedy of the "Five Ahl al-Bayt" and have a low diversity. This gap between the joyful and mournful rituals in the middle years of the century (corresponding to the Revolution) is minimized by the growth of the representation of mourning rituals. In the second half of the century (corresponding to the era of the Islamic Republic) with the sharp increase in the frequency of appropriate news and the multiplicity of topics in general, mourning rituals have grown a lot, become more diverse and in the last decade completely dominated the religious atmosphere. In the last two decades of the century, however, good news is declining. This increase in the dimension of mourning manifests itself in the growth of the representation of the tragedy of "other innocents" (except five) and "innocent" persons. In short, it can be said that the religiosity represented in the newspapers of the century started with a happy and Eid-oriented mood, and at the end of the century, it became mournful and person-oriented.

    Keywords: Representation of Religious Rituals, Quantitative Analysis of Newspaper Content, Developments of Religious Rituals, Religious Rituals in Tehran
  • Hooman Qapchi, Seyed mahdi Sharifee, AliAkbar Farhangi, Taher Rowshandel Arbatani Pages 313-342

    The main problem of this research is the theoretical vacuum in research on the way of recruiting terrorist groups. The data was collected through the method of collecting library documents and using open source intelligence. First, 124 European members of ISIS were studied using the "case study" method and the "snowball" sampling method, and a separate profile was created for each. Then 7 popular Theories of Social sciences and Political sciences including “Castells' Resistance Identity, Peter Berger's Homeless Mind, Adorno's and Marcuse's Mind Control, Edgar Schein's, Kaplan's and Sadock's Brainwashing, Ted Robert Gere's Relative Deprivation, Marx's Alienation, and Jean Baudrillard's Hyper-Reality” were adjusted with the characteristics of "Media Persuasion Techniques", "Way of Recruitment" and "Reason of Recruitment" of European Youth who joined ISIS. All 7 theories (Here Assumptions) were confirmed & Approved with Some strengths and weaknesses. The three theories of "Resistance Identity", "Brainwashing" and "Hyper-reality" are considered as the main Structures of this research that have been proven with a high percentage and can be a beacon, Lighthouse or better to say a Lantern for further research and Studies. The two theories of "Homeless Mind" and "Mind Control" have been covered almost half of the case studies, Sometimes as a "weak signal" and sometimes as an "Early warning" to Muslim communities and second-class European citizens. Among the 14 techniques of persuasion, 5 techniques of "taming", "highlighting", "joining the congregation", "exaggeration" and "association" have been assigned the highest rank in the process of persuading and recruiting ISIS forces. The first winning combination was "Along with the congregation, temptation, emphasis, exaggeration". The combination of "association, temptation, exaggeration, highlighting" is in the second place and the combination of "being with the congregation, temptation, exaggeration, comparison, highlighting" is in the third place. According to the findings of this research, ISIS have not been successful in using "repetition", "fear", "symbols", "trines" and "humor" persuasive techniques.

    Keywords: Media Persuasion, Hyper Reality, The Homeless Mind, Extreme Fundamentalism, Brainwashing
  • Shhnaz Karimzadehsureshgani, Mohsen Alviri Pages 343-370

    Civilization is the highest level of development and the result of the hard and soft achievements and capitals of a human society that emerges based on the contribution of its constituent components at different levels in human societies. One of the most important tools in the foundation of civilization is language, which with its unparalleled communication capability, can have valuable civilizational functions. Paying attention to the civilizational functions of language and examining its effectiveness as the most important human communication tool can be effective in recognizing the gaps facing a civilization. For this purpose, the present study intends to deal with the issue of the relationship between language and civilization and the civilizational functions of the civilization-building language with a descriptive-analytical method. The findings of the present study indicate that language can be used in accreditation of civilization, determining the levels of civilization-building thought, production and reproduction of civilization, increasing its power and effectiveness in the internal and external spheres of a land, teaching the norms of civilization and transmission of new investments and achievements. Therefore, in order to strengthen the new Islamic civilization and this communication tool, it is necessary to strengthen the capabilities which actually exist in the language of civilization in question and to pave the way for creating the necessary but missing capabilities in such a language.

    Keywords: Language, Civilization, Civilizing Language, Islamic Civilization, Civilization Functions
  • Mohammadtaghi Mobasheri, Morteza Farahani, Mahdieh Esfinifarahani Pages 371-396

    The aim of this study was to investigate the effect of media literacy teaching on students' metacognitive beliefs. The research method was quasi-experimental and pre & post test design with a control group. The population of this study was all seventh grade female students in Farahan city in the academic year of 1398-1399 (Solar Hijri). Sampling method was convenience and from the only girls' high school in Farahan, three classes were selected and the students of these classes were randomly divided into two experimental groups and one control group. The first experimental group was taught under media literacy based on verses of the Holy Quran; the second experimental one was taught under media literacy within the framework of the EC model and the control group was taught as usual. The Wales and katright- Hutton metacognitive beliefs Questionnaire with a reliability of 0.91 was used to collect data and ETA coefficient was used to analyze the data. The results showed that media literacy teaching based on Quran verses 54.3 and media literacy teaching within the EC model 32.8 improves students' metacognitive beliefs. So it could be said that teaching media literacy based on the framework of the verses of the Holy Quran can significantly enhance students' metacognitive beliefs.

    Keywords: Quran, Media Literacy, Metacognitive Beliefs, Students